top of page
Zoeken
  • Christiaan Vermaas

Huidige informatievoorziening in de zorg laat te wensen over

Ik merk steeds vaker hoe cruciaal het is dat patiënten een goed begrip hebben van hun medische toestand, behandelingsopties en mogelijke risico's en voordelen die met de behandeling gepaard gaan.


Zonder volledige informatie stellen wij als medische beroepsgroep patiënten niet in staat om weloverwogen beslissingen te nemen over hun zorg en kunnen zij ook geen proactieve rol spelen in hun eigen gezondheid.


Een mooi voorbeeld hiervan is een patiënt die ik laatst zag op de SEH, nadat hij een aantal dagen daarvoor een dotterbehandeling had ondergaan in verband met vernauwingen in zijn kransslagaders. De procedure was succesvol verlopen.


Nog nauwelijks bekomen van alle indrukken, mocht patiënt volgens protocol de volgende dag alweer naar huis. De eerste dagen thuis, had patiënt wat lichte activiteiten opgepakt, maar ervaarde daarbij aanhoudend wat druk op de borst, herkenbaar van voor de dotterbehandeling.


Na een aantal dagen met deze klachten te hebben rondgelopen, bracht dit toch wat onrust bij hem teweeg. Het was een zaterdag, ik had avonddienst op de SEH, patiënt kon zijn huisarts niet bereiken en de poli van de cardiologie was gesloten, dus presenteerde patiënt zich uiteindelijk op de SEH.


Wat bleek nu, patiënt was niet op de hoogte gebracht van de klachten die hij de eerste dagen na de procedure kon verwachten. Daarnaast was ook niet duidelijk verteld wat de cardioloog tijdens de dotterbehandeling heeft gedaan. Deze onrust kwam met name voort uit de angst op het krijgen van een hartinfarct, aangezien zijn vader hieraan was overleden.


Met name de vraag of alle vernauwde kransslagaders nu behandeld waren, was onbeantwoord. Ik kon hierop gelukkig bevestigend antwoord geven en patiënt zo eenvoudig geruststellen, iets wat tijdens zijn opname in het ziekenhuis al gebeurd had moeten zijn. Jammer genoeg was dit niet de eerste keer in mijn tot nog toe korte medische carrière dat ik met zo’n scenario werd geconfronteerd.


Ik snap dat zorgverleners onder druk staan vanwege de enorme zorgtekorten en daardoor vaak niet de tijd hebben om elke patiënt uitgebreide uitleg te geven, maar laten we dan alsjeblieft kijken naar oplossingen, zoals het investeren in digitale zorg. Op deze manier kunnen patiënten de informatie in hun eigen tempo verwerken. Dit kan helpen om miscommunicatie te verminderen, die kunnen leiden tot bijwerkingen en onnodige herhaalbezoeken.


Bovendien kan digitale zorg helpen om de patiënttevredenheid en betrokkenheid bij hun zorg te verbeteren. Door patiënten duidelijke informatie te geven, kunnen wij als zorgverleners vertrouwen kweken en open communicatielijnen opzetten. Dit kan patiënten aanmoedigen om vragen te stellen en eventuele zorgen te uiten tijdens het behandelproces.


Met als eindresultaat een positievere zorgervaring en mijn patiënt op de SEH die een hoop kopzorgen gespaard had gebleven.


#gezondheidszorg #passendezorg #patiënt #digitalisering


20 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page